1) Cam Filmi :
Cam
filmi modifiyenin en basit aşamasıdır, araca estetik bir görünüm
sağladığı gibi, zararlı uv ışınlarından korunmak ve yolcu kabininin
güneş ışınlarıyla ısınmasını önlemek amacıyla da kullanılır. Cam
filminin diğer bir kullanım alanı sürüş güvenliği sağlamaktır. İyi bir
cam filmi gece sürüşlerinde karşıdan gelen keskin ışınları kırarak
güvenli sürüş sağlamanıza yardımcı olur. Satış noktalarında “çizilmez
cam filmi” veya “amerikan cam filmi” olarak adlandırılır ancak cam filmi
çizilmez diye bir kural yoktur. Her cam filmi çizilebilir ancak
bazıları daha kaliteli olduğu için çizilmeye karşı daha dayanıklıdır.
Ülkemizde aracın ön kısmına cam filmi çektirmek kanunen yasak ancak
polis gördüğünüzde camları açarsanız veya gece bir polis gördüğünüzde
tavan lambalarını yakarsanız sorun olmaz. Ben bunlarla uğraşamam
derseniz tam koyu olmayan 1 ya da 2 numara film çektirmeniz önerilir.
Çektirmeniz önerilir diyorum çünkü kendi cam filminizi kendiniz çekmek
isterseniz çok uğraşırsınız. Bu konuda uzman bir servisin çekmesi daha
uygundur. Maliyeti 50 ile 80 YTL arasında değişebilmektedir.
2) Far Kitleri ve Neon Aydınlatma:
Yine otomobilinde hoş bir görünüm yakalamak isteyenlerin en çok
tercih ettiği ürünlerden biridir. Far kiti olarak özellikle Xenon far
kitleri sıkça kullanılmaktadır. Bildiğiniz gibi Xenon kimyasal bir
elementtir. 1898 yıllında keşfedilmiştir.Otomobillerde ise 1990′lı
yıllardan beri kullanılmaktadır ancak son 2-3 senedir yaygınlık
kazanmıştır. Xenon farları diğer far kitlerinden ayıran en büyük özellik
daha iyi aydınlatma sağlamasıdır. Xenon farların normal sarı renkte
ışık veren Halojen farlardan diğer bir farkı ise kit olarak
satılmasıdır. Yani bir Xenon lambayı alıp aracınıza direk
uyguladığınızda verim alamazsınız çünkü Xenon lambalar mercekli camlara
ihtiyaç duyarlar. Bu nedenle sadece lamba olarak değil far komple set
olarak satın alınmalıdır. Kısa mesafede yüksek yoğunlukta ışık yaydığı
için daha iyi bir görüş sağlar ancak yansıma fazla olduğundan karşıdan
gelen sürücünün gözünü alabilmektedir. Bu nedenle Xenon far alırken
Uzun-Kısa değilde sadece Kısa aydınlatma özelliğine sahip farlar tercih
edilmelidir.
Diğer bir alternatif ise Angel Eyes adı verilen far kitleridir. Bunlar
sürüş anında daha az tehlikeli olabilmekle birlikte beyaz değilde mavi
renkte bir ışık yaydığından ve far içerisinde mavi bir halka şeklinde
olduğundan göze daha güzel görünmektedir. Xenon ve Angel Eyes far
kitlerinin fiyatları kalitesine göre değişmektedir. Ancak ortalama
olarak 350 ile 1100 YTL arasındadır.
Neon aydınlatma ise geceleri aracı alımlı gösteren bir başka
unsurdur. Neon lambalar ilk olarak dükkanların tabelalarında ve
televizyon tüplerinde kullanılmaya başlanmışsa da üretken modifiyeciler
tarafından keşfedilerek otomobillere uygulanmıştır. Neon doğada çok az
bulunan bir gazdır ve bu gaz genellikle uzunca bir cam tüpün içine
doldurulup otomobillerin alt kısmına yerleştirilir ve düşük bir voltajla
çalışabilir. Araç altı aydınlatmanın diğer bir alternatifi ise led
lambalardır. Yine led lambalar uzunca bir tüpün içine dizilerek küçük
bir voltajla çalıştırılabilir.
3) Jantlar ve Lastikler:
Dış modifiyenin vazgeçilmez bir parçasıdır. Kaliteli jantlar
kullanılarak estetik bir görünüm yaratıldığı gibi güvenlik ve performans
da sağlanmış olur. Dışarıdan bakıldığında jant basit bir parça gibi
görünür ancak tam aksine jantların doğru seçilmesi can güvenliği
açısından çok önemlidir. Çünkü jantlar aracın fren disklerinin
soğutulmasından, performans ve yakıt tüketimine kadar doğrudan
müdahalede bulunmaktadır. Bilindiği gibi jantların ölçüleri inç ( ” )
birimiyle belirlenmekte 1 inç ise 2.54 santimetreye tekavül etmektedir.
Ülkemizde en çok tercih edilen jantlar 16 ve 17″ jantlar oluyor bundan
yukarısı ise ülkemiz yolları açısından pek sağlıklı değil şehir dışına
çıktığınızda sadece görünüşünü beğenip aldığınız jantlar başbelası olur.
Ayrıca unutulmamalıdır ki jantlar ne kadar genişlerse ağırlıkta o kadar
artar ve gerek frenaj gerekse yakıt tüketimi ve performans açısından
olumsuz bir durum oluşur. Bunun önüne geçmek için jant alırken
aracınızın motor hacmini, oluşacak yakıt tüketimini ve yol tutuşunu da
göz önünde bulundururak jant seçimi yapmalısınız. Jantlar nasıl oluyorda
yol tutuşunu engelliyor ? diyenler için bir örnek vermek gerekirse;
eminim herkes ufak tefek drift ve drag yarışlarının videolarını
seyretmiştir. Dikkat ederseniz drift yarışlarında geniş jantlar ve dar
yapılı lastikler kullanılır amaç aracın olabildiğince fazla kaymasını
sağlamaktır. Drag yarışlarında ise oldukça geniş lastikler ve dar yapılı
jantlar kullanılır buradaki amaç ise aracın olabildiğince az patinaj
atmasını sağlamaktır. Jantlar tek parça ve çok parçalı olarak
satılmaktadır. Çok parçalı jantlar hasar gördüğünde sadece hasar gören
parçanın değiştirilmesine imkan tanır bu nedenle tek parçalı jantlara
göre daha avantajlıdır. Jantların fiyatlarıda kalitesine göre
değişmektedir. Piyasadaki en kaliteli ve güvenli jantlar ise Momo, Enkei
ve O.Z’dir. Aracınıza uygun jantı buradan marka ve model seçerek bulabilirsiniz.
Eğer jant seçimini yaptıysanız sıra geldi lastiklere; genel olarak iki
tip lastik vardır. Birincisi standart lastikler ikincisi ise performans
lastikleri. Standart lastikler 180 km hıza kadar güvenli sürüş sağlar ve
lastik üzerinde ” T ” harfiyle gösterilir, performans lastikleri ise
180 km ve üzeri hıza kadar güvenli sürüş sağlar ve lastik üzerinde ” H ”
harfiyle gösterilir.
4) Rüzgarlık (Spoiler) :
Sedan otomobillerde bagaj kapağının üzerine, Hatchback otomobillerde ise
tavanın arka kısmına takılan ve rüzgarlık olarak bilinen parçadır.
Burada ki amaç aerodinamik etkiden olabildiğince fazla yararlanarak
aracın yola yapışmasını sağlamaktır. Çünkü bir bir otomobil yere ne
kadar güç uygularsa o kadar zor kayar. Yani rüzgarlık güzel bir
görünümün dışında yol tutuşu açısından da oldukça aktif rol
oynamaktadır. Bu sebeple rüzgarlık alırken sadece şekil olarak beğenip
almamak gerekir. Özelliklede rüzgarlığın açısına çok dikkat edilmelidir.
Araç hızlandıkça, araca etki eden hava miktarıda artacağı için,
rüzgarlık havayı karşılayacak ve aracın arkasının yere bastırılmasını
sağlayacaktır. Bir otomobil fabrikadan çıkmadan önce ulaşabileceği en
yüksek hız ve buna bağlı olarak oluşacak hava akımı en ince detaylarına
kadar hesaplanır. Eğer siz aracınızın motorunu modifiye ederek güç
artışı sağlarsanız bu hesaplamaların dışına çıkmışsınız demektir. Bu
nedenle araçta fark edilecek hadar güç artışı sağlanmışsa muhakkak
rüzgarlık (spoiler) kullanılmalıdır.
5) Spor Amortisörler :
Yere yaklaştırılmış bir binek araç, yerden yüksek bir binek araçtan
daima daha sportifdir. İşte spor amortisörlerin kullanım amaçlarından
biri budur. Ancak daha önemli bir amaç yol tutuşu sağlamaktır. Yüksek
süspansiyona sahip bir otomobil daha fazla esneme payına sahip
olacağından keskin bir viraja girildiğinde merkezkaç kuvvetinin etkiyle
savrulma eylemi gösterecektir. Spor amortisörlere sahip bir araç için bu
durum tam tersidir. Ancak unutmayın ki spor süspansiyonlar daha sert
olduğu için konfordan taviz vermeniz gerekecektir.