19 Şubat 2015 Perşembe

Az yakıt yakmak için neler yapılmalıdır?

Az yakmak için, 
doğru zamanda vites değiştirin
     UZMANLAR, yakıt tasarrufu için taşıt sürücülerinin ne yapması gerektiğini sıralarken, ‘ Otomobilikullanma biçiminiz, yakıt tüketiminin artmasına veya azalmasına da neden olabiliyor.’ diye uyarıyor.
         OTOMOBİL sürücüleri ‘ Az yakıtla neden çok alamıyorum’ diye sitem ederken, yaptıkları yanlışları göz ardı ediyor. Çok benzinle az kilometre yapan sürücülere sürüş tekniği uzmanları şu öneride bulunuyor:
  1. Taşıtları kullanma biçimimiz, aslında yakıt tüketiminde en önemli etkenlerden birisidir. Otomobili yanlış kullananların yakıt tüketimide fazla olur.
Yakıt tüketimini azaltmak sizin elinizde. Bunun nasıl olacağı konusunda şu önerilere uyun:
  1. Otomobili rölantide ısıtmayın. Motoru rolantide ısıtmak motora verdiği zarar yanında yakıt tüketimini de arttıran önemli noktalardan biri.
  1. Motoru çalıştırıp yala çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı benzin üç dakika rölantide çalışmış kadardır. Yani otomobili üç dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 kilometre yol yapabilirsiniz. Bu nedenle uzun süreli durmada motoru da durdurun.
  1. Kısa mesafeler için otomobil kullanmak lükstür. Yapılan bir test sonucunda 0 derece hava sıcaklığında 1,6 litrelik orta sınıf bir otomobil motoru marşa basıldığı andan itibaren 100 km.de 40 litreye eş bir tüketim değeri veriyor. Ancak 4 kilometre katledildikten sonra otomobil normal ısısına kavuşuyor ve tüketim normalleşiyor. Bu nedenle kısa mesafeler için otomobil kullanmak yerine yürümek daha sağlıklı ve ucuz oluyor.
  1. Doğru zamanda vites değiştirin, ekonomik viteste sürün… Birinci vitesi sadece otomobili hareket ettirmek için kullanın ve hemen ikinci, üçüncü ve dördüncü viteslere geçin. Vitesler değiştirildiğinde motor devride değişir.
  1. Otomobili sakin, yol ve trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve uyumlu otomobil kullanırsanız o denli az benzin tüketir ve o denli az sinirlenirsiniz. Otomobiliniz o denli az yıpranır. Akan trafiğin ritmine adapte olmak ve otomobilin hemen önüne değil daha ileriye bakarak gelişmeleri izlemek sakin ve trafiğe uygun sürüşün bir parçasıdır.
            6-Tabii bu arada dikiz aynalarına bakmayı da ihmal etmemek gerekiyor. Önünüzdeki araçla aranıza yeterli bir mesafe bırakın. Sık sık hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde ayağınızı gazdan zamanında çekin. Böylece hem balatalar hem de sinirleriniz daha az yıpranır. Önünüzde akan trafiği izlemek bu açıdan size yardımcı olacak ve panik fren yapmayacağı gibi yakıt tasarrufuda sağlayacaktır.
Motor
 devri nedir? 
     MOTOR devri, krank milinin bir dakikada yaptığı devir sayısıdır. 6000 d/d’lik maksimum krank milinin saniyede 100 devir yaptığı anlamına gelir. Her motorun maksimum devir sayısı olduğu gibi en verimli çalıştığı bir devir de vardır. Bu devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilere bakıp ya da servislere danışılarak öğrenilebilir. Teknik verilerde Maksimum tork adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az tükettiği devirdir.Bu devirde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde gereksiz benzin savurganlığı önemli ölçüde azalır. Örnek vermek gerekirse: Test edilen otomobilin birinde 100 km. uzunluğundaki düz bir yolda 4’üncü vitesle 60 km/s sabit hızla gidildiğinde 5.8 litre/100 km. tüketilmiş. Aynı koşullarda 3’üncü viteste 9 litre/100 km. tüketim saptanmış. Görüldüğü gibi aynı uzunluktaki mesafeyi bir vites küçülterek katletmek 3.2 litre, yani yüzde 55 daha fazla tüketime yol açabiliyor. Hangi hızda hangi viteste gidilmesi gerektiğini bilmek iyi gerekiyor.

16 Şubat 2015 Pazartesi

Araç alırken Dizel mi benzinli mi olmalı

2014 Ekim ayı sonu baz alındığında 9 milyon 754 bin 588 adet otomobilin yüzde 41,4’ü LPG’li, yüzde 29,3’ü benzinli, yüzde 28,9’u dizel yakıtlıdır
Buna göre Türkiye İstatistik Kurumu yaptığı açıklamaya göre, trafiğe kayıtlı araç sayısı eylül ayı sonu itibarıyla 18 milyon 616 bin 82 oldu. Bu araçların yüzde 52,1’ine denk gelen 9 milyon 704 bin 722’sini ise otomobil oluşturdu.
Trafiğe kayıtlı otomobillerin yakıtlarında sürücülerin benzin tercihi son 10 yılda önemli değişiklik göstererek sürekli düştü. 2005 yılında 5 milyon 772 bin 745 otomobilin yüzde 67,3’üne denk gelen 3 milyon 883 bin 101’i benzinli iken bu rakam 2014 yılının 9 aylık kısmında yüzde 29,4’lük seviyeye gerileyerek 2 milyon 855 bin 710 oldu.
HER 10 OTOMOBİLDEN 7’Sİ DİZEL VE LPG’Lİ
Benzine nispeten daha ucuz olan dizel ve LPG’li otomobillere olan ilgi ise her geçen yıl arttı. 2005 yılında 394 bin 617 olan dizel yakıtlı otomobil sayısı Eylül 2014 itibariyle 7 kattan fazla artarak 2 milyon 783 bin 610’a yükseldi. LPG’li otomobil sayısı ise aynı dönemde 1 milyon 259 bin 327’den 4 milyon 21 bin 41’e çıktı.Dizel otomobil sayısı 10 yılda yaklaşık 2,5 milyon, LPG’li otomobil sayısı 2,8 milyon arttı, benzinli otomobil sayısı ise 1 milyon azaldı. Eylül ayı sonu itibariyle trafiğe kayıtlı 9 milyon 704 bin 722 otomobilin yüzde 41,4’ü LPG’li, yüzde 29,4’ü benzinli, yüzde 28,7’si dizel yakıtlı oldu.
Yakıt türü bilinmeyen otomobillerin oranı ise yüzde 0,5 olarak gerçekleşti. Verilere göre, trafikteki her 10 otomobilden 4’ü LPG, 3’ü benzin, 3’ü ise dizel yakıtlı otomobillerden oluştu.
PEKİ DİZELMİ BENZİNLİ DAHA AVANTAJLI
Yüzde 25’e kadar az yakıt tüketen dizel araçlara karşı, fiyatı ve masrafları daha az olan benzinli araçlar sürücülerin aklını karıştırıyor. Ancak yılda 15 bin kilometrenin üzerinde yol yapan sürücülerin dizeli tercih etmesi tavsiye ediliyor.
Dizelin aracını yoğun şekilde kullananlar için faydalı olduğu, diğerlerinin ise benzinli bir otomobil seçmesi gerektiği kabul edilir. Sonuçta, dizelle çalışan bir otomobil, yüzde 25’e kadar daha az yakıt tüketirken benzinli otomobiller ise genellikle fiyat, sigorta ve işletme masrafları açısından sıklıkla daha ucuz.
Almanya’da, modele bağlı olarak, dizelle çalışan bir otomobil yılda 15 bin kilometrenin üzerinde yol kat edildiği takdirde yapılan fazladan yatırımın karşılığını veriyor. Karşılaştırılabilir modellerde benzinli ve dizel araçlarda göze çarpan en önemli fark, dizel aracı alırken benzinli araç ile arasında olan fiyat farkı. Araç ne kadar fazla yol kat ederse, dizel teknolojisinin sayesinde yapılan yakıt tasarrufu ile ilk yatırımınızı geri kazanma süreniz o kadar daha kısalıyor.
Her iki motor tipinin de güçlü olduğu noktalar var
Sürücüler hangi motor tipini seçeceklerine karar verirken salt yılda kaç kilometre yol kat edeceklerinden daha fazlasını dikkate almalı. Bosch Türkiye Temsilcisi Steven Young konuyla ilgili “Her iki güç aktarma organının da farklı araç sınıflarında kendilerine has güçlü yönleri var. Modern bir benzinli güç aktarım organı kompakt otomobilleri dahi verimli hale getirirken gelişmiş bir dizel güç aktarım organı ise büyük bir steyşın vagonda tüketimi düşürüp, sürüş keyfini yükseltebilir” diyor.
Diğer segmentlerde de benzer avantajlar bulunuyor. Her ne kadar modern benzinli güç aktarım organlarının cevap verme yeteneği bunların gösterişli spor arabalarda öne çıkmasına yardımcı oluyorsa da, dizel güç aktarım organlarının güçlü torku da bunları büyük SUV’ler için en iyisi yapıyor.

15 Şubat 2015 Pazar

Benzinli Otomobil Ne Zaman Daha Avantajlı?


Yeni otomobil alırken vermeniz gereken en büyük kararlardan biri, “dizel mi yoksa benzinli mi?” sorusunun yanıtı olacaktır. Kolay anlaşılır bu listeye mutlaka göz atın.

 Yüksek yakıt fiyatları ve uygulanan vergiler, yeni otomobil sahibi olmayı düşünen potansiyel alıcıların elini zora sokuyor. Peki, hangi durumlarda dizel, hangi durumlarda benzinli araç tercih etmek gerekiyor? Benzinli otomobiller yüksek yakıt tüketimi ve benzin fiyatlarının yüksekliği nedeniyle ikinci plana atılırken, dizel araçların da vergi ve bakım maliyetleri kafaları karıştırıyor.
Hangi otomobilin sizin için daha uygun olacağını belirlemenin matematiksel hesaplamalarını yapmak mümkün, ancak bu oldukça yorucu bir işlem. O araçla her yıl arşınlayacağınız ortalama yol mesafesini, nasıl bir araç tipi tercih edeceğinizi ve şehir içi ya da şehir dışı kullanım seçeneklerini göz önünde bulundurmak, bunlara motorlu taşıt vergilerini ve bakım masraflarını eklemek gerekiyor.
Neyse ki tüm bu işlemler, basit bir tablo halinde elimizde mevcut. Hem de bu veriler Bosch tarafından hesaplanmış ve genel geçer bir kurallar dizisi halinde sunuluyor. Buna göre Türkiye’de trafik kaydı yeni yaptırılan her yüz araçtan 58,8’i dizel olarak belirlenirken, yüzde 41,2’si de benzinli araç kategorisine giriyor. Emisyon değeri düşük olan dizel araçlar aynı zamanda yakıt tasarrufu da sağlıyor. Benzinli araçlar ise ilk alım maliyeti, sigorta ve bakım masraflarında avantaj sunuyor.

18 Ocak 2015 Pazar

Araba Motoru Nasıl Temizlenir ?

Araba Motoru Nasıl Temizlenir ?


Aracınızın en önemli aksamı motorunuzun bakımı gerçek anlamda idamesi çok önemlidir.Sanayi sitelerinde motor yıkama diye nitelendirilen olayın aslında motorun can damarı olan koblo aksamı plastik yüzeye ve metal kompozit malzemelere son derece zararlı olduğunu öncelikle söylemeliyim aracının motorunun tozlu olmasının zararı yoktur çünkü toz zerrecikleri bünyesinde ihtiva ettiği asidi aktive etmek için sıvı yani çözelti haline geçmesi ve tahribata neden olmasına neden olur.Tüm bunların yanında en çok asit içeren yağlar yer alır motorinle veya gazlı yağla temizlenen bir motor hem daha çok aşınacak hemde vinil aksama zarar verecek ve eritecektir yani motorunuzu korumak yerine uzun vadede daha çok hasar verecektir.Peki aracınızın motorunu nasıl temizlemelisiniz:plastik aksam için yapmanız gereken bu işin profesyonel spreylerini kullanmak olacaktır temizlik ürünü olarak wd 40 ve türevlerini kullana bilirsiniz fakat wd 40 gibi ürünleri kullandıktan sonra kesinlikle kurulama işlemi yapınız çünkü wd 40 ın ihtiva ettiği çözelti malzeme kullanım sonrası statik bir çekim yaratarak yüzeyin daha çabuk tozlanmasına neden olur bu yüzden nemli bir bezle yüzeyi silin ve kuru bir bezle tekrar kurulayın mat bir plastik yüzey oluşacak ve aracınızın motoru uzun süre sadece hava tutarak bile temiz kalacaktır.

8 Ocak 2015 Perşembe

BMW! Yol Aydınlatmasında Aşmış !

CES 2015, yalnızca tüketici elektroniğe dair değil, teknoloji ile ilgili birçok yeniliğin odak noktası. İşte bu yeniliklerden biri de BMW’nun M4 Consept Iconic Lights adlı modeli.

 

 

BMW’nun M4 Consept Iconic Lights adlı otomobil modeli CES 2015'te tanıtıldı. Bu otomobil, şu anda konsept halinde. Yani seri üretimine dair aşması gereken bazı aşamalar var, ancak bilgisayar kontrollü lazer farları ve özellikleri ile gelecek için ‘neden olmasın’ sorusunu sorduruyor.
Yol aydınlatmasına farklı ve 'ileri görüşlü' bir bakış açısı niteliğindeki BMW M4 Consept Iconic Lights, çok özel bir yol metadoliji kullanıyor. Araçtalazer farların yanı sıra arka kısımdaki OLED lambalar da dikkat çekiyor.Park, stop lambaları, dönüş sinyalleri, arka plaka, geri vites lambası... 
TV’lerde kullanılan OLED teknolojisi sayesinde, ışık renkleri değiştirilebiliyor. Kullanılan OLED’ler enerji verimliliğinde oldukça iddialı, 80 derece sıcaklığa kadar sorunsuz çalışıyorlar ve 10 binlerce saat boyunca dayanabiliyorlar. 

Otomobilin farları, tam 650 metre ilerisini aydınlatabiliyor. Otomobildeki ilgi çekici özelliklerden bir diğeri ise ilerdeki tehlikeli noktalara spot atabilmesi. Örneğin 500 metre ilerde yolda bir yaya var, otomobil o noktaya doğru spot atarak sürücüyü uyarıyor. Bu teknoloji için bazı kanuni düzenlemelerin uygulamaya konulması bile gerekiyor.
Otomobilin ışıkları, sollama esnasında da yola izlenmesi gereken sürüş yolunun çiziyor. Bu teknoloji bir hayli karmaşık, ancak geleceğin sürüş deneyimine dair fikir veriyor.
Bilgisayar teknolojisi, otomotiv sektörüne hızla entegre oluyor. Bu teknoloji, hali hazırda süspansiyon, direksiyon yönetimi, sürüş güvenliğini artırıcı, vb. alanlarda ilerlemeye devam ediyor. Otomobilin içinde ise daha esnek ve kullanışlı eğlence sistemleri ile karşımıza çıkıyor. Görünen o ki sıra otomobilin ışıklarla yolu değiştirmesinde…

4 Ocak 2015 Pazar

Araba Kaportası Nasıl Düzeltilir?

Hepimizin otomobilimizle yaşadığı küçük kaza ya da talihsizler mutlaka vardır. Can sıkıcı bu olaylar sonrası, bir çoğumuz oto sanayi ve servislerde kaza izlerini yok edecek çözüm yolları ararız. Aslında doğrusu ve kolayı bu gibi gözüküyor. Sürekli gittiğiniz tamirci ya da servisten uzak bir yerdeyseniz veya kazayı kaportada ufak bir göçükle atlattıysanız, size bir önerimiz var.



Görüntülerde izleyeceğiniz aile, bu problemlerini kendileri çözüyor ve ortaya çıkan sonuç hiç de kötü gözükmüyor. Aslında kaporta ustalarının da kullandığı teknik, yapılan uygulamadan çok farklı değil. Başarılı olamasanız da, çözümü gene oto servisinde arayabilirsiniz. Ancak, en azından arabanızı kötü görüntüden kurtarır, kendi hatanızı kendinizin düzeltmesinin keyfini yaşayabilirsiniz.

20 Kasım 2014 Perşembe

Otomobil Servislerinin Aldatma Yöntemi


Pahalı motor yağı, erken fren değişimi, yüksek bakım maliyetleri… Bazı servislerin müşterilerini aldattıkları yöntemlerin birkaçı şeytanın bile aklına gelmeyebilir. Ancak kendinizi bunlardan koruyabilirsiniz.
En baştan şunu belirtmeliyiz: Asla tüm servis ve mekanikerleri sorgusuz, sualsiz dolandırıcı listesine koymuyoruz.
Hatta çoğunun mükemmel çalıştığını da biliyoruz. Ancak her iş kolunda olduğu gibi, burada da müşterilerini aldatmayı tercih eden çürük elmalar olduğu bir gerçek. Çünkü okur mektuplarında, tanımadığı ama bir şekilde mecbur kaldığı için girdiği serviste kazıklandığını belirten birçok şikayetle karşılaşıyoruz.
Kötü niyetli işletmecilerin akıllarına gelen yöntemler oldukça zengin: Pahalı yağ değişimi, yapıldığı söylenen hayali tamiratlar, aşırı pahalı yedek parça fiyatları, zamanı gelmeden değiştirilen fren balataları ve benzeri sarf malzemeleri bunların sadece bazıları. En iyi niyetli şekilde “fatura şişirme” olarak adlandırabileceğimiz bu durumlardan, bazı noktalara dikkat ederek kaçınmanız mümkün.
En sık rastlanan “fatura şişirme” yöntemlerinin bazılarını aşağıda listeledik:

1 – Motor yağı

İddia: En basit motorlara bile pahalı bir tür olan sentetik yağlar konuluyor. Pahalı yağı koyarak servis, yağ değişimindeki karını artırıyor. Öneri: Kullanım kitapçığında listelenen uygun yağı satın alıp yağ değişimini kendiniz yaptırın.

2 – Kontrol I

İddia: Pahalı motor yağı kullanıldığında bakım periyotlarının uzayacağı söyleniyor. Ancak çoğunlukla bu sürelere de uyulmadan müşteri servise çağırılıyor. Öneri: Değişken bakım periyotları yerine sabit periyotları tercih etmek genellikle daha uygun maliyetlidir.

3 – Cam suyu

İddia: İster konulmuş ister konulmamış olsun, faturalarda pahalı bir cam suyu katkısı kalemi mutlaka bulunur. Öneri: Servise gitmeden önce otomobilin cam suyu ikmal kabını ağzına kadar doldurun.

4 – Kontrol II

İddia: Fatura dökümünde yer alan bazı tamirat-değişim işlemlerinin aslında yapılmadığını gördüğümüz örneklere rastladık. Bu müşteriyi düpedüz kazıklamaktır. Öneri: Bazı kontrol noktaları oluşturun. Örneğin yedek lastiğin havasını boşaltın veya yağ filtresini zor fark edilecek bir şekilde işaretleyin. Bu tür kontrollerle faturada yazılan her şeyin gerçekten yapılıp yapılmadığını ortaya çıkarabilirsiniz.

5 – TÜV’e hazırlık

İddia: Kontroller sırasında müşteriye sadece ufak sorunlar bildiriliyor. Tamir sözleşmesi imzalandıktan sonra araçta çok daha fazla arızaya müdahale ediliyor. Öneri: Ucu açık sözleşmelere imza atmayın. Tamir edilecek kalemlerin tek tek listelenmesini ve fiyatlandırılmasını isteyin.

6 – Küçük parçalar

İddia: Fatura dökümünde yer alan bazı değişen parça kalemlerini açık bir şekilde sınıflandıramayabilirsiniz. Ayrıca ekstradan hesaplanmaması gereken işlere de rastlayabilirsiniz. Öneri: Faturadaki bu tür kalemleri tek tek kontrol edin, şüphelendiklerinizi servis yetkilisinin araç başında açıklamasını-göstermesini talep edin.

7 – Azot gazı

İddia: Lastik değişimlerinde müşterilere, yakıt tasarrufu sağlayacağı iddiasıyla lastiklerini azot gazıyla doldurmaları tavsiye edilir. Öneri: Atmosferdeki normal azot miktarı zaten yüzde 78’dir. Yani tamamını azotla doldurmak hiçbir fayda sağlamaz.

8 – Frenler

İddia: Fren diskleri ve balataları, olması gerekenden birkaç bin kilometre önceden, yani erken değiştirilir. Öneri: Burada sürücülerin endişelerinden para kazanılıyor. Değişeceği söylenen parçaları size göstermelerini isteyin.

9 – Akü

İddia: Bir otomobil yeterli şarj edilmemiş bir aküyle servise geliyor. Kontrolün ardından sürücüye, akünün artık kullanılamayacak durumda olduğu söyleniyor. Öneri: Yeni akü almadan önce eskisini tam şarj ettirin. Eğer bunun ardından da akü yeterli performansı vermiyorsa o zaman değiştirmelerine izin verin…

28 Ağustos 2014 Perşembe

Benzinli araçlar tükeniyor mu ?

Trafikteki araçların yakıt tiplerine bakıldığında, son 10 yılda benzinli araç sayısının azaldığı görüldü.

Trafikte 2005 yılında 3 milyon 883 bin benzinli araç bulunurken, söz konusu rakam bu yılın ilk yarısı itibariyle 2 milyon 861 bine geriledi. Böylece, son 10 yıllık dönemde trafikteki benzinli araç sayısı yaklaşık yüzde 26 düştü.


Son 10 yılda trafikteki dizel araçların sayısı 5, LPG'li araçlar ise 2 kattan fazla arttı. 

Aynı dönemde trafikteki dizel yakıtlı araçlarda ise büyük artış yaşandığı görüldü. Dizel araçların sayısı 2005 yılında 394 bin olarak tespit edilirken, söz konusu rakam bu yılın ilk yarısı itibariyle 2 milyon 682 bine yükseldi. Son 10 yıllık dönemde dizel araçlardaki artış yaklaşık yüzde 580 oldu.

Litre fiyatı dizel ve benzine göre daha düşük olan LPG'yi kullanan araçların sayısı da son 10 yıllık dönemde sürekli artış kaydetti.

2005 yılında 1 milyon 259 bin araç LPG kullanırken, söz konusu rakam bu yılın haziran ayı itibariyle 3 milyon 963 bine ulaştı. Bu dönemde LPG'li araç sayısındaki artış, yaklaşık yüzde 215 olarak hesaplandı.