UZMANLAR, yakıt tasarrufu için taşıt sürücülerinin ne yapması gerektiğini sıralarken, ‘ Otomobilikullanma biçiminiz, yakıt tüketiminin artmasına veya azalmasına da neden olabiliyor.’ diye uyarıyor.
OTOMOBİL sürücüleri ‘ Az yakıtla neden
çok alamıyorum’ diye sitem ederken, yaptıkları yanlışları göz ardı
ediyor. Çok benzinle az kilometre yapan sürücülere sürüş tekniği
uzmanları şu öneride bulunuyor:
- Taşıtları kullanma biçimimiz, aslında yakıt tüketiminde en önemli etkenlerden birisidir. Otomobili yanlış kullananların yakıt tüketimide fazla olur.
Yakıt tüketimini azaltmak sizin elinizde. Bunun nasıl olacağı konusunda şu önerilere uyun:
- Otomobili rölantide ısıtmayın. Motoru rolantide ısıtmak motora verdiği zarar yanında yakıt tüketimini de arttıran önemli noktalardan biri.
- Motoru çalıştırıp yala çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı benzin üç dakika rölantide çalışmış kadardır. Yani otomobili üç dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 kilometre yol yapabilirsiniz. Bu nedenle uzun süreli durmada motoru da durdurun.
- Kısa mesafeler için otomobil kullanmak lükstür. Yapılan bir test sonucunda 0 derece hava sıcaklığında 1,6 litrelik orta sınıf bir otomobil motoru marşa basıldığı andan itibaren 100 km.de 40 litreye eş bir tüketim değeri veriyor. Ancak 4 kilometre katledildikten sonra otomobil normal ısısına kavuşuyor ve tüketim normalleşiyor. Bu nedenle kısa mesafeler için otomobil kullanmak yerine yürümek daha sağlıklı ve ucuz oluyor.
- Doğru zamanda vites değiştirin, ekonomik viteste sürün… Birinci vitesi sadece otomobili hareket ettirmek için kullanın ve hemen ikinci, üçüncü ve dördüncü viteslere geçin. Vitesler değiştirildiğinde motor devride değişir.
- Otomobili sakin, yol ve trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve uyumlu otomobil kullanırsanız o denli az benzin tüketir ve o denli az sinirlenirsiniz. Otomobiliniz o denli az yıpranır. Akan trafiğin ritmine adapte olmak ve otomobilin hemen önüne değil daha ileriye bakarak gelişmeleri izlemek sakin ve trafiğe uygun sürüşün bir parçasıdır.
6-Tabii bu arada dikiz aynalarına bakmayı da ihmal
etmemek gerekiyor. Önünüzdeki araçla aranıza yeterli bir mesafe bırakın.
Sık sık hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde ayağınızı
gazdan zamanında çekin. Böylece hem balatalar hem de sinirleriniz daha
az yıpranır. Önünüzde akan trafiği izlemek bu açıdan size yardımcı
olacak ve panik fren yapmayacağı gibi yakıt tasarrufuda sağlayacaktır.
Motor
devri nedir?
devri nedir?
MOTOR devri, krank milinin bir dakikada
yaptığı devir sayısıdır. 6000 d/d’lik maksimum krank milinin saniyede
100 devir yaptığı anlamına gelir. Her motorun maksimum devir sayısı
olduğu gibi en verimli çalıştığı bir devir de vardır. Bu devir
otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilere bakıp ya da
servislere danışılarak öğrenilebilir. Teknik verilerde Maksimum tork adı
altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az
tükettiği devirdir.Bu devirde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde
gereksiz benzin savurganlığı önemli ölçüde azalır. Örnek vermek
gerekirse: Test edilen otomobilin birinde 100 km. uzunluğundaki düz bir
yolda 4’üncü vitesle 60 km/s sabit hızla gidildiğinde 5.8 litre/100 km.
tüketilmiş. Aynı koşullarda 3’üncü viteste 9 litre/100 km. tüketim
saptanmış. Görüldüğü gibi aynı uzunluktaki mesafeyi bir vites küçülterek
katletmek 3.2 litre, yani yüzde 55 daha fazla tüketime yol açabiliyor.
Hangi hızda hangi viteste gidilmesi gerektiğini bilmek iyi gerekiyor.
0 yorum:
Yorum Gönder