2014 Ekim ayı sonu baz alındığında 9 milyon 754 bin 588 adet
otomobilin yüzde 41,4’ü LPG’li, yüzde 29,3’ü benzinli, yüzde 28,9’u
dizel yakıtlıdır
Buna göre Türkiye İstatistik Kurumu yaptığı açıklamaya göre, trafiğe
kayıtlı araç sayısı eylül ayı sonu itibarıyla 18 milyon 616 bin 82 oldu.
Bu araçların yüzde 52,1’ine denk gelen 9 milyon 704 bin 722’sini ise
otomobil oluşturdu.
Trafiğe kayıtlı otomobillerin yakıtlarında sürücülerin benzin tercihi
son 10 yılda önemli değişiklik göstererek sürekli düştü. 2005 yılında 5
milyon 772 bin 745 otomobilin yüzde 67,3’üne denk gelen 3 milyon 883
bin 101’i benzinli iken bu rakam 2014 yılının 9 aylık kısmında yüzde
29,4’lük seviyeye gerileyerek 2 milyon 855 bin 710 oldu.
HER 10 OTOMOBİLDEN 7’Sİ DİZEL VE LPG’Lİ
Benzine nispeten daha ucuz olan dizel ve LPG’li otomobillere olan
ilgi ise her geçen yıl arttı. 2005 yılında 394 bin 617 olan dizel
yakıtlı otomobil sayısı Eylül 2014 itibariyle 7 kattan fazla artarak 2
milyon 783 bin 610’a yükseldi. LPG’li otomobil sayısı ise aynı dönemde 1
milyon 259 bin 327’den 4 milyon 21 bin 41’e çıktı.Dizel otomobil sayısı
10 yılda yaklaşık 2,5 milyon, LPG’li otomobil sayısı 2,8 milyon arttı,
benzinli otomobil sayısı ise 1 milyon azaldı. Eylül ayı sonu itibariyle
trafiğe kayıtlı 9 milyon 704 bin 722 otomobilin yüzde 41,4’ü LPG’li,
yüzde 29,4’ü benzinli, yüzde 28,7’si dizel yakıtlı oldu.
Yakıt türü bilinmeyen otomobillerin oranı ise yüzde 0,5 olarak
gerçekleşti. Verilere göre, trafikteki her 10 otomobilden 4’ü LPG, 3’ü
benzin, 3’ü ise dizel yakıtlı otomobillerden oluştu.
PEKİ DİZELMİ BENZİNLİ DAHA AVANTAJLI
Yüzde 25’e kadar az yakıt tüketen dizel araçlara karşı, fiyatı ve
masrafları daha az olan benzinli araçlar sürücülerin aklını
karıştırıyor. Ancak yılda 15 bin kilometrenin üzerinde yol yapan
sürücülerin dizeli tercih etmesi tavsiye ediliyor.
Dizelin aracını yoğun şekilde kullananlar için faydalı olduğu,
diğerlerinin ise benzinli bir otomobil seçmesi gerektiği kabul edilir.
Sonuçta, dizelle çalışan bir otomobil, yüzde 25’e kadar daha az yakıt
tüketirken benzinli otomobiller ise genellikle fiyat, sigorta ve işletme
masrafları açısından sıklıkla daha ucuz.
Almanya’da, modele bağlı olarak, dizelle çalışan bir otomobil yılda
15 bin kilometrenin üzerinde yol kat edildiği takdirde yapılan fazladan
yatırımın karşılığını veriyor. Karşılaştırılabilir modellerde benzinli
ve dizel araçlarda göze çarpan en önemli fark, dizel aracı alırken
benzinli araç ile arasında olan fiyat farkı. Araç ne kadar fazla yol kat
ederse, dizel teknolojisinin sayesinde yapılan yakıt tasarrufu ile ilk
yatırımınızı geri kazanma süreniz o kadar daha kısalıyor.
Her iki motor tipinin de güçlü olduğu noktalar var
Sürücüler hangi motor tipini seçeceklerine karar verirken salt yılda
kaç kilometre yol kat edeceklerinden daha fazlasını dikkate almalı.
Bosch Türkiye Temsilcisi Steven Young konuyla ilgili “Her iki güç
aktarma organının da farklı araç sınıflarında kendilerine has güçlü
yönleri var. Modern bir benzinli güç aktarım organı kompakt otomobilleri
dahi verimli hale getirirken gelişmiş bir dizel güç aktarım organı ise
büyük bir steyşın vagonda tüketimi düşürüp, sürüş keyfini yükseltebilir”
diyor.
Diğer segmentlerde de benzer avantajlar bulunuyor. Her ne kadar
modern benzinli güç aktarım organlarının cevap verme yeteneği bunların
gösterişli spor arabalarda öne çıkmasına yardımcı oluyorsa da, dizel güç
aktarım organlarının güçlü torku da bunları büyük SUV’ler için en iyisi
yapıyor.